HWSW MOBIL normál verzió

Szót emelt a brit kormány a Google hirdetéspolitikája ellen

Habók Lilla, 2017. március 20. 13:02

Több nagy hirdető kezdte kritizálni a Google DoubleClick szolgáltatást, amely automatizáltan olyan helyeken jeleníti meg a reklámokat, amely a panaszosok szerint nem helyénvaló, és még csak nem is irányítható az elhelyezése.

Elege lett az Egyesült Királyság kormányának és más hirdetőknek abból, hogy a Google nem megengedett és szélsőséges tartalmak mellett jeleníti meg a saját reklámjait, ezért figyelmeztette a vállalatot, és eltávolította kampányait. A Politico értesülései szerint ennél még tovább megy az ügy, az Európai Bizottság fogyasztóvédelmi vizsgálatot készül indítani a Google, a Twitter és a Facebook ellen, hogy a közösségi média óriásai mennyire tartják be az EU szabályait.

Múlt héten az Egyesült Királyság kormánya és a The Guardian eltávolította hirdetéseit a Google-ről és a YouTube-ról, mivel a DoubleClick Ad Exhange (AdX) fiókból feladott reklámok szélsőséges tartalmak mellett kezdtek megjelenni a különböző felületeken. A brit híroldal főszerkesztője levélben tájékoztatta a Google európai igazgatóját arról, hogy "teljesen elfogadhatatlannak" tartja ezt a gyakorlatot, ami a hirdetések téves használatát éri el, és addig nem hajlandó folytatni a hirdetést, amíg a cég nem tud garanciát vállalni, hogy ez a jövőben nem fog megtörténni.

Azért is jelent problémát a negatív gyakorlat, mivel az említett technológiai óriáscégek bonyolítják a digitális hirdetések döntő többségét. A The Guardian kampányainak például 85 százaléka a Google és a Facebook cégeken keresztül futott a korábbiakban. Mivel a márkák többsége alapvető fontosságúnak tartja, hogy megjelenjen a Google és a YouTube szolgáltatásán keresztül, ezért a brit főszerkesztő szerint alapvető lenne, hogy a vállalat "a legmagasabb színvonalat képviselje a nyitottságban, átláthatóságban és a mérésekben, hogy elkerülje a hirdetési visszaéléseket és a rossz elhelyezéseket. Nagyon tisztán látható, hogy jelenleg nem így áll a helyzet." - írta a Google-nek szóló panaszában.

A Google-nek ez az automatizált online hirdetés adás-vételi szolgáltatása egyre inkább vitathatóan negatív hatással van a média bevételekre, ráadásul a szélsőséges tartalmakat támogatja a reklamálók szerint. A 450 brit hirdetőt képviselő Isba is felszólalt az ügyben, és sürgeti a Google-t az eddigi gyakorlat megváltoztatására, a szabályzatok és a korlátozások áttekintésére, hogy a cégeket ne érhesse a felületen kockázat.

Továbbá a brit kormány szóvivője is hasonlóan bírálta a történteket: "A digitális hirdetések költséghatékony módok a kormány számára, hogy emberek millióit érjék el a kampányokkal, melyek például a katonai toborzással és a véradással kapcsolatosak. A Google felelős azért, hogy a hirdetések ne helytelen tartalmak mellett jelenjenek meg. Időlegesen letiltjuk a YouTube hirdetéseinket addig, amíg a Google nem ad megnyugtató visszajelzést, hogy az üzenetek és biztonságos és megfelelő módon jelennek meg."

A brit Google igazgatója egy blogbejegyzésben ígéretet tett, hogy a szolgáltatás változtat az eddigi beállításain, bár természetesen kisebbíteni próbálja a vádakat: "Az esetek nagyon kis százalékában olyan tartalommal jelennek meg hirdetések, amelyek sértik a monetizációs szabályzatunkat. Ezekben a helyzetekben azonnal eltávolítjuk a reklámokat, de tudjuk, hogy ennél sokkal többet tudunk és kell is tennünk."

A közlemény alapján a Google tavaly közel 2 milliárd vitatott hirdetést távolított el rendszerből, továbbá százezer kiadót utasított ki az AdSense programból. Mindemellett megjegyzi, hogy minden percben 400 órányi videóit töltenek fel a felhasználók a YouTube-ra és több millió oldal található a hálózatukban, ezért beismerik, hogy nem mindig tudnak lépést tartani a felülvizsgálatukkal. A következő hetekben azonban több figyelmet fog fordítani a Google a hirdetések problémájára a YouTube-on és a Google Dislay Networkön keresztül, hogy a szabályzatokat és a megjelenési feltételeket átnézze. Az Ars Technica pedig arról is beszámolt, hogy a brit kabinet és a Google között elkezdődtek az egyeztetések, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozott hirdetések megfelelőbb megjelenést kapjanak.

Jól példázza az ügy a nagy technológiai vállalatok felelősségét az interneten megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, és hogy a cég milyen módon próbálják hárítani ezt magától. A probléma párhuzamba állítható az álhírek és a szűrőbuborék kérdésével, még ha nem is annyira súlyos, de mint látható, nagyon sok céget és még az állami szerveken keresztül az adófizetőket is érinti.

Szólj hozzá >>

Egy történet olyan nőkről, akiknek nem mondták el, hogy a számítógép fiús játék

A számítógép hőskorában női munka volt a kódolás. Mára ez teljesen megváltozott. Miért tűntek el a nők az IT-ból?

8 x 3 óra mélyvíz a HWSW mobile! második napján

Kotlin, Android refaktorálás, React Native, UX és analitika, Azure IoT Edge, banki Open API-ra épülő fejlesztés élőben, itthon először.