HWSW MOBIL normál verzió

A Skype-ra támad a Viber

Dojcsák Dániel, 2013. május 07. 16:40
36 komment

A Viber egészen idáig egy csak mobilon elérhető VoIP telefonalkalmazás volt, valahol félúton az azonnali üzenetküldők és a Skype között. A verseny most viszont megváltozik, a Viber kitör az okostelefon korlátai közül, itt az asztali alkalmazás.

A Viber egészen eddig csak mobilos platformokon volt elérhető, de ezzel is alig több mint egy évvel az indulás után már 50 millió felhasználót számlált, most viszont Windows-ra és Mac OS X-re is megjelenik, amivel teljes értékű konkurenciájává vált a Skype-nak. Előnyei közt azt érdemes megemlíteni, hogy a Viber nem a Facebook ismerősökön keresztül igyekszik feltérképezni a kapcsolati hálót, s nem szükséges újraépíteni az ismerősi hálót, hanem mobilszámmal regisztrálva egyszerűen kapcsolatba léphetünk bárkivel, akit egyébként is felhívhatnánk.

A felhasználónév helyett a telefonszámot használó alkalmazás az egyszerűségével hódított eddig is, még akkor is, ha egyébként kissé otromba módon épült be az iOS vagy Android rendszerbe. A felhasználói táborát viszont messze nem a szokásos módon kezdte építeni a Viber, látszólag kezdetben meg sem próbált menő dizájnnal és tökéletes felhasználói élménnyel operálni, sokkal inkább a mainstream rétegekre fókuszált az első pillanattól kezdve. Mivel a korai befogadók számára sokkal szofisztikáltabb kommunikációs csatornák vannak, a nagyon friss okostelefonos réteg sokkal többet használ csoportkommunikációt, akár Tumblr-en, Twitteren, Facebookon vagy Instagramon keresztül, míg a Viber célcsoportja azokból áll, akik számára mind a mai napig a személyközi kommunikáció legfontosabb formája a telefonhívás. Ez pedig nagyobb merítés továbbra is, mint bármelyik webes szolgáltatásé.

Mainstream az ingyen telefonálás

Az asztali rendszerekre is elkészülő kliens lényeges mérföldkő, ugyanis megnyitja a lehetőséget azok előtt is a használatra, akik nem élnek még az okostelefonok bűvöletében. Az új Viber teljesen tranzisztens szolgáltatás, olyannyira, hogy egy asztali gépen elkezdett hívást bármelyik pillanatban át lehet tenni a mobilra és ott folytatni a beszélgetést, illetve a házból kiérve a Wi-Fi-ről a mobilhálózatra átállást is lekezeli elviekben a rendszer. Az üzenetek első körben minden bejelentkezett eszközön megjelennek, de a Google Talk-hoz hasonlóan a következő már csak ott, ahol válaszoltunk.

Az asztali Viber app támogatja a videóhívásokat is, ami szintén a Skype elleni támadásként fogható fel, mint ahogy az új, 3-as verzióban megjelenős számos javítás és újdonság is mind a Skype hibáit teszi még kontrasztosabbá.

A Windows és Mac OS X verzió mellett megújultak a mobilos kliensek is, illetve a múlt hónapban bemutatkozott BlackBerry verzió is teljesértékűvé vált, immár nem csak üzenetküldésre, de VoIP-ra is használható. Ez azért is érdekes, mert a hasonló szolgáltatások közül a Viber az első, ami megjelenik az univerzális VoIP-pal a BlackBerry-re, igaz egyelőre csak az OS 5 és a 7 támogatott.

Az iOS verzió a WhatsApp-pal versenyzik, s az ott népszerű videóüzenetküldés, illetve az utoljára online státuskijelzés mutatkozott be a push értesítésekkel együtt. Továbbá kereshetővé vált a kontaktlista, nem kell végigpörgetni a neveket, illetve a motorháztető alatt is vannak sikerek: az új hangkodek kevesebb sávszélességgel is beéri és jobban teljesít rosszabb minőségű hálózatokon is. Az Android verzió megkapott minden újdonságot, mint ami az iOS-en is megérkezett, ez a verzió viszont egy komolyabb dizájn átalakításon is átesett. Egészen idáig az androidos kliens az iOS app-ot követte megjelenésben, mostantól viszont korrekt, a Holo jegyeket követő kinézetet kap a program. Így végre az iOS és az Android verzió is saját platformjegyeinek megfelelően jól néz ki.

Üzleti modellre van szükség

A Vibernek jelenleg 200 millió felhasználója van, ami körülbelül megegyezik a WhatsApp bázisával, igaz az utóbbi aktív felhasználószámot (MAU) kommunikál, a Viber viszont a regisztráltakat méri, de még a lemorzsolódással együtt sem lehet nagyságrendi különbség a két cég között.

Az egyetlen misztikum, hogy a Viber hogyan fogja termőre fordítani ezt az üzletet, ugyanis jelenleg nincs semmilyen értelmezhető üzleti modellje a cégnek, s könnyen belefuthatnak abba a hibába, mint amibe sok hirtelen népszerűvé vált, de ingyenes webes szolgáltatás: az egyetlen értéke az ingyenessége, aminek megszűnésével a felhasználók lázadni kezdenek. Az extra funkciók, smiley-k, stickerek árusítása pedig nem biztos, hogy elvisz egy olyan vállalatot, ami az Amazon Web Services egyik legnagyobb forgalmat bonyolító ügyfele. A Viber nagyon sokat költ már most is szerverekre, az asztali alkalmazás és a videóhívás megjelenésével, illetve a felhasználói szám növekedésével ez még nagyobb költség lesz. A Viber számára tehát az idei év kritikus lesz, hiszen nem fentartható pályán halad, vagy egy működő üzleti modellt kell beékelni alá vagy egy sikeres felvásárlást kell előkészítenie.

36 komment

Hogyan kerül AI egy szoftverbe?

Alkalmazott AI és mobilfejlesztői meetupokkal várunk mindenkit április 29-30-án az Ankertben.